بعد از شهادت پدرم همه ی امیدمان مادرم بود. بعد از مادرم، تنها آرزوی پنج فرزند حاج ستار دیدار چهره نورانی حضرت آقا امام خامنه ای است.


خانم معصومه ابراهیمی هژیر دختر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است .او متولد روستای قایش از بخوش سردرود شهرستان رزن است. وی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه بوعلی سینای همدان است هم اکنون در کسوت معلمی در آموزش و پرورش ناحیه یک همدان خدمت می کند. انتشار کتاب «دختر شینا» که خاطرات زندگی سردار شهید جاج ستار ابراهیمی از زبان همسر شهید می باشد بهانه ای شد تا چند دقیق ای با ایشان به گفتگو بنشینیم.

اگر بخواهید آنگونه که دوست دارید کتاب صوتی دختر شینا را برای ما معرفی کنید چه می گویید؟

آن گونه که هست، معرفی می کنم. در یک جمله:" زبان گویای مادرم." و جملات بیشتر: کتابی جذاب، شیرین، دوست داشتنی و سرشار از زندگی که از دوران کودکی مادرم شروع می شود و به صورت خطی به اولین دیدار پدرم و مادرم می پردازد سپس خواستگاری، دوران نامزدی، ازدواج ، بچه دار شدن تا شهادت عمو و بعد از آن با شهادت پدرم خاطرات بسته می شوند. خاطراتی تلخ و شیرین از زندگی مشترک و عاطفی پدر و مادرم که لحظه لحظه ی آن عشق است و ایثار.

شینا اسم مادرتان بوده است؟

خیر. نام مادربزرگم. یعنی مادر مادرم است.

اسم اصلی ایشان هم همین بود؟

در روستا رسم بود که معمولا هر شخصی را با صفت یا اسم مستعاری صدا می زدند. مادربزرگ من نامش" بتول " بوده. به خاطر روی خندان، محبوبیت و کدبانویی " شیرین جان " نام گرفته بود که هنگامی که خواهرم در کودکی با زبان کودکانه به جای شیرین جان می گوید " شینا" ، همین اسم را دیگر نوه ها تکرار می کنند تا این که فراگیر می شود و باقی می ماند.

چگونه با نویسنده اثر آشنا شدید؟

خانم ضرابی زاده هم چون دیگر کسانی که برای مصاحبه و یا تهیه ی خبر به منزل ما مراجعه می کردند، به منزل مادرم آمدند اما با این تفاوت که دیدگاه، روش کار، روحیه ی لطیف و صمیمیت شان سبب جلب اعتماد مادرم و استمرار در مصاحبه ی ایشان شد. هنگامی که وقت مصاحبه تعیین می شد، به خانه ی مادرم نمی رفتم تا مبادا سر و صدای بچه هایم در کار ضبط مصاحبه مشکل ایجاد کند، بنابراین اولین دیدار من با خانم ضرابی زاده زمانی بود که برای عیادت مادرم آمده بودند.

آیا ایشان اثار دیگری هم دارند؟

بله. کتاب دختر شینا هفتمین کتاب ایشان است. کتاب ها: آدم برفی- مرغ شل- گنجشک سبز و آبی- آن روز سه شنبه بود- بابای نه سالگی- سیب آرزو.

تولید آثار فرهنگی با موضوع زندگی شهدا همچون انتشار کتاب شینا را چقدر در اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت موثر میدانید؟

انتشار کتاب با موضوع دفاع مقدس و زندگی شهدا یکی از راه های اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است و قطعا تاثیر بسزایی بر روی اذهان نسل سومی دارد. همان طور که می دانید ما در دوره ی بلوغ فرهنگ ایثار و شهادت به سر می بریم. 30 سال پیش جنگ ما در جهت حفظ آب و خاک و شرف و استقلال ایران روی داد یعنی کودکی که زاده شد دوران کودکی اش طی شده و دوران بلوغ دوران حساسی است که باید همه ی مسئولین به این امر واقف باشند که جنگ باید از لحاظ فکری، عقیدتی و اجتماعی خوب تغذیه شود تا بتوانیم جوانی برومند به نسل چهارمی ها تحویل دهیم. باید آگاه باشیم و یا سعی کنیم آگاه شویم که چاپ این نوع کتاب ها و قلم ضرابی زاده ها می تواند ما را جهت به این هدف سوق دهد. باید سعی کنیم بن مایه ی این فرهنگ را غنی کنیم.

استقبال از این کتاب تا کنون چگونه بوده است؟

استقبال بی نظیری از این کتاب هست. آقای غفاری فروشنده فروشگاه سوره مهر اذعان داشت که در طی دو ماهی که کتاب به دست آن ها رسیده 600 جلد فروش داشته و این در همدان و برای یک کتاب، تحسین برانگیز است. از طرفی سومین کتاب پرفروش 4 ماه اخیر سوره مهر در سطح کشور است.

آیا به واکنش های مردم نسبت به این کتاب صوتی دقت کرده اید؟

صد در صد. کتاب متعلق به من یا خانواده ی ما نیست. کتاب صوتی " دختر شینا" متعلق به تک تک ایرانیان است و برای شخص من و یا حتی سرکار خانم ضرابی زاده مهم هست که بدانیم مخاطبان بعد از خوانش این کتاب چه تاثیری پذیرفتند، چگونه آن را توصیف می کنند و چه احساسی نسبت به پدر و مادرم پیدا کرده اند. آیا توانسته این کتاب به رسالت خود عمل کند؟! آیا توانسته نقش عشق و ایثار و فداکاری را برای مردم روشن کند؟! خوشبختانه تا به امروز این گونه بوده است و هر کسی که کتاب دختر شینا را مطالعه می کند، می گوید که ساعت ها برای مادرم اشک ریختند؛ او را جزئی از وجود خود دانسته اند و به معنای واقعی عشق و ایثار و فداکاری پی برده اند.

دوست دارید چه کسانی، بیش از همه این کتاب را بخوانند؟دانشجویان؟ مردم زادگاهتان؟ جوانان؟ ... چرا؟

نوجوانان، جوانان، زوج های جوان، دانشجویان، اساتید دانشگاه ها، مردم زادگاهم، آدم های کم سواد و همه ی مردم ایران. چون این خاطرات جزئی از زندگی ما هستند. برای گروه خاصی تعریف نشدند. کتاب محتوایی همه فهم و فراگیر دارد و برای هر قشری حرفی برای گفتن دارد. از نوجوانی که در حال تحصیل است تا زوج های جوانی که به تازگی زندگی مشترک خود را شروع کردند. برای اساتیدی که گاهی کسب علم و به روز بودن، فاصله بین آن ها و شهدا می اندازد تا دانشجویانی که می گویند من و امثال من با سهمیه به دانشگاه می رویم! و مردم عزیز و شهیدپرور روستای قایش و شهرستان رزن که حاج ستار و همسرش را دیدند و می شناسند و با خواندن کتاب " دختر شینا" می توانند خاطرات شان را مرور کنند.

از کدام قسمت «دختر شینا» بیش از همه لذت بردید ؟

از تک تک فایلهای صوتی . حتی لحظه ی شهادت پدرم!

به نظر خودتان مهمترین بخش وصیتنامه پدر شهیدتان کدام قسمت آن است؟

باور بفرمایید اگر بخواهید با تامل وصیت نامه ی پدرم را بخوانید نمی توانید حتی یک کلمه از آن را حذف کنید. هر کلمه از آن دنیایی حرف با شما دارد. انتخاب واقعا سخت است. توصیه می کنم همه ی وصیت نامه را مدنظر داشته باشید .

در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.

بعد از شهادت پدرم همه ی امیدمان مادرم بود. بعد از مادرم، تنها آرزوی پنج فرزند حاج ستار دیدار چهره نورانی حضرت آقا امام خامنه ای است.

 

کتاب صوتی دختر شینا